I stopień
Zakres wiedzy i umiejętności oraz proponowanej literatury opracowuje i przekazuje uczniom szkoły szkolna komisja konkursowa – § 6.2 regulaminu konkursu.
- Zakres umiejętności
1. Posługiwanie się środkami językowymi (leksykalnymi, gramatycznymi oraz ortograficznymi)
Zakres środków leksykalnych
ZAKRES TEMATYCZNY | PIERWSZY STOPIEŃ |
CZŁOWIEK | |
np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, okresy życia, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania, rzeczy osobiste, umiejętności | |
MIEJSCE ZAMIESZKANIA | |
np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, opis domu, prace domowe | |
EDUKACJA | |
np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, życie szkoły, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, zajęcia pozalekcyjne | |
PRACA | |
np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsca pracy, wybór zawodu | |
ŻYCIE PRYWATNE | |
np. członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, określanie czasu, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy | |
ŻYWIENIE | |
np. artykuły spożywcze, lokale gastronomiczne, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe | |
ZAKUPY I USŁUGI | |
np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług, promocje, wymiana i zwrot towaru | |
PODRÓŻOWANIE I TURYSTYKA | |
np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, kierunki świata, zwiedzanie, baza noclegowa, | |
KULTURA | |
np. święta, obrzędy, tradycje i zwyczaje, dziedziny kultury, uczestnictwo w kulturze, twórcy i ich dzieła, media | |
SPORT | |
np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, uprawianie sportu, obiekty sportowe | |
ZDROWIE | |
np. samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, higiena codzienna | |
NAUKA I TECHNIKA | |
np. korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnej, odkrycia naukowe, wynalazki | |
ŚWIAT PRZYRODY | |
np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, pory roku, zagrożenia, ochrona środowiska naturalnego | |
ŻYCIE SPOŁECZNE | |
np. wydarzenia i zjawiska społeczne |
Zakres środków gramatycznych
PIERWSZY STOPIEŃ | |
PRZEDIMEK | |
Użycie przedimka nieokreślonego | |
Użycie przedimka określonego | |
Użycie przedimka zerowego | |
RZECZOWNIK | |
Tworzenie liczby mnogiej regularnej | |
Tworzenie liczby mnogiej nieregularnej | |
Rzeczowniki policzalne | |
Rzeczowniki niepoliczalne | |
Forma dzierżawcza | |
Rzeczowniki złożone | |
ZAIMEK | |
Zaimki osobowe w formie podmiotu | |
Zaimki osobowe w formie dopełnienia | |
Zaimki one/ones | |
Zaimki dzierżawcze | |
Zaimki wskazujące | |
Zaimki pytające | |
Zaimki nieokreślone | |
PRZYMIOTNIK | |
Przymiotniki dzierżawcze | |
Regularne stopniowanie przymiotnika | |
Nieregularne stopniowanie przymiotnika | |
Użycie so, such, how, too, not enough i what z przymiotnikami | |
Szyk przymiotników w zdaniu | |
Przymiotniki złożone | |
LICZEBNIK | |
Liczebniki główne | |
Liczebniki porządkowe | |
PRZYSŁÓWEK | |
Regularne stopniowanie przysłówków | |
Nieregularne stopniowanie przysłówków | |
Przysłówki czasu i miejsca | |
Przysłówki sposobu, stopnia i częstotliwości | |
Tworzenie przysłówka od przymiotnika | |
Miejsce przysłówka w zdaniu | |
PRZYIMEK | |
Przyimki miejsca, kierunku, odległości | |
Przyimki czasu | |
Przyimki sposobu | |
Wyrażenia przyimkowe | |
SPÓJNIK | |
Spójniki: and, or, because, if, unless, while, before, so, but, when, although, though, however, despite, as | |
CZASOWNIK | |
Bezokoliczniki i formy osobowe | |
Czasowniki posiłkowe | |
Czasowniki modalne | |
Tryb rozkazujący | |
Czasowniki regularne | |
Czasowniki nieregularne | |
Imiesłów czynny | |
Imiesłów bierny | |
Question Tags (pytania ogonkowe) | |
Czasowniki wyrażające uczucia, emocje, upodobania, chęci, stany i czynności | |
Konstrukcja „be going to” | |
Konstrukcja „have to” | |
Konstrukcja „would like to” | |
Strona czynna | |
Strona bierna Passive Voice | |
Czasowniki złożone (phrasal verbs) | |
SKŁADNIA | |
Zdanie pojedyncze: oznajmujące, pytające, przeczące | |
Zdanie pojedyncze: oznajmujące, pytające, przeczące z użyciem czasów: Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous, Present Perfect Simple, Present Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, Past Perfect Simple, Past Perfect Continuous | |
Zdania z podmiotem there | |
Zdania z dwoma dopełnieniami | |
Zdania współrzędnie złożone | |
Pytania pośrednie | |
Zdania podrzędnie złożone: | |
– zdania warunkowe w 0 i 1 okresie warunkowym | |
– zdania warunkowe w 2 okresie warunkowym |
2. Rozumienie standardowych wypowiedzi pisemnych, np. napisów informacyjnych, listów, broszur, ulotek reklamowych, jadłospisów, ogłoszeń, rozkładów jazdy, instrukcji obsługi, tekstów narracyjnych, prostych artykułów prasowych, w zakresie następujących umiejętności szczegółowych:
- określanie głównej myśli tekstu,
- określanie głównej myśli poszczególnych części tekstu,
- znajdowanie w tekście określonych informacji,
- określanie intencji nadawcy/autora tekstu,
- określanie kontekstu wypowiedzi (np. nadawcy, odbiorcy, formy tekstu),
- rozpoznawanie związków pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu,
- rozróżnianie formalnego i nieformalnego stylu wypowiedzi.
3. Tworzenie wypowiedzi pisemnych, np. notatki, ogłoszenia, zaproszenia, pozdrowień, życzeń, wiadomości, ankiety, pocztówki, e-maila, opisu, listu prywatnego, listu formalnego, w zakresie następujących umiejętności szczegółowych:
- opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk i czynności,
- opisywanie wydarzeń życia codziennego,
- przedstawianie faktów z przeszłości i teraźniejszości,
- relacjonowanie wydarzeń z przeszłości,
- wyrażanie i uzasadnianie swoich poglądów, uczuć, emocji,
- przedstawianie opinii swoich i innych osób,
- przedstawienie intencji, preferencji i życzeń,
- przedstawianie zalet i wad różnych rozwiązań i poglądów,
- opisywanie intencji, marzeń, nadziei i planów na przyszłość,
- opisywanie doświadczeń swoich i innych osób,
- prośba o radę i udzielanie rady,
- wyrażenie skargi, przeprosin,
- stosowanie formalnego lub nieformalnego stylu wypowiedzi w zależności od sytuacji.
4. Reagowanie na wypowiedzi w formie tekstu pisanego, w zakresie następujących umiejętności szczegółowych:
- nawiązywanie kontaktów towarzyskich,
- rozpoczęcie, prowadzenie i kończenie rozmowy,
- stosowanie form grzecznościowych,
- uzyskiwanie i przekazywanie informacji i wyjaśnień,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji i sugestii,
- prośba o pozwolenie, udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie swoich opinii, intencji, preferencji i życzeń,
- pytanie o opinie, preferencje i życzenia innych, zgadzanie się, sprzeciwianie się,
- wyrażanie swoich emocji,
- prośba o radę i udzielanie rady,
- wyrażanie prośby i podziękowania oraz zgody lub odmowy wykonania prośby,
- wyrażanie skargi, przepraszanie, przyjmowanie przeprosin,
- prośba o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.
5. Przetwarzanie wypowiedzi pisemnych w zakresie umiejętności przekazywania w języku obcym informacji zawartych w materiałach wizualnych, np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach, reklamach oraz tekstach obcojęzycznych.
Arkusz zawiera 10 zadań, łączna ilość punktów do zdobycia to 75. Liczba punktów umożliwiająca kwalifikację do kolejnego etapu konkursu: 75% ( tj. 56,25 pkt)